Otter trainingen

Horeca concept

Gastvrijheid verlenen is een vak waarbij commercieel denken en handelen noodzakelijk is. Ieder vakgebied behoeft opleiding en oefening. Bewustmaken waar de talenten liggen in relatie tot wat er van de gastheer/gastvrouw of manager wordt gevraagd is dan ook de basis van de interactieve trainingen van Otter Trainingen.

Introductie
Als Horecaondernemer heb je 3 opties om je omzet te verhogen:

1.  Meer nieuwe klanten binnenhalen
2.  Prijzen verlagen (ongewenste noodgreep)
3.  Meer uit je bestaande klanten halen

Otter Trainingen is gespecialiseerd in punt 3. Door de basistraining “Commerciële gastvrijheid” kan ieder personeelslid die met gasten te maken heeft een minimale omzetverhoging van 10% genereren. Daarbij komt dat de gast tevredener zal zijn wat op termijn ook een belangrijke invloed op punt 1 zal hebben. Met name in de horeca wordt gebruik gemaakt van tijdelijke krachten (studenten e.d.) geen ‘vakmensen’. Dit is vaak noodzakelijk om de tijdelijke drukke periodes op te vangen. Hierdoor is het noodzakelijk om deze groep medewerkers te leren hoe zij een positieve bijdrage aan de restaurantomzet kunnen leveren.

Gastheerschap
In zijn algemeenheid bestaat gastheerschap in de horeca uit 3 (gedrags)componenten:

1.  De wil om de gast "in de watten te leggen"
2.  Dienstbaar en alert kunnen en willen anticiperen op situaties
3.  De stijl van omgaan met mensen (gasten) en het aanpassingsvermogen

Een goede gastheer/gastvrouw is in staat zijn/haar eigen behoeftes los te laten en zich volledig te richten op de gasten. Indien men hiertoe uitgedaagd kan worden en gezamenlijk met de juiste vaardigheden de gasten betreed zal men 2 horecadoelen direct bereiken:

1.  Tevreden gasten
2.  Hogere omzet

Trainingen
Voor de basistraining “commerciele gastvrijheid” kiest Otter Trainingen voor een interactieve training. Dit kan met medewerkers van verschillende horecagelegenheden in een door Otter Trainingen geselecteerde horecagelegenheid of in company!

In de interactieve basis training voor de gastheer/gastvrouw worden o.a. onderstaande onderwerpen behandeld:

1.  De visie en de gedachten van de restauranteigenaar en de verschillende typen      gasten
2.  Wat is gastvrijheid?
3.  Gesprekstechnieken en luistervaardigheden
4.  Inleven in de gasten door betrokken en pro-actief te handelen
5.  Doe je wel de juiste dingen op de juiste tijd?
6.  Hoe ga je (nu) om met klachten en weerstand van de gast
7.  Commerciële en praktische vaardigheden

Daarnaast biedt Otter Trainingen verschillende trainingen op het gebied van leiderschap en etiquette. Tevens kunnen zij Mystery Guest visits afleggen waarbij er een algemeen rapport wordt opgemaakt aangevuld met de aandachtspunten die voor u als restauranteigenaar van belang zijn.

U kunt vrijblijvend contact opnemen om uw exacte wensen en verzoeken te bespreken.
Horecatrainingen kunnen InCompany georganiseerd worden of op basis van inschrijving op vastgestelde trainingsdagen in samenwerking met Het Diezehuys in Den Bosch.